BLOGG & ANTECKNINGAR FRÅN FÄLTET

2016 > 12

Nu i det nya året kanske du vill lära dig en ny färdighet, eller kanske snarare repetera en gammal skill som du tappat eller låtit rosta. Orientering är ett område som alla borde behärska, särskilt i sårbara tidevarv som det vi lever i nu. Härmed ska jag försöka bryta ner ämnet orientering i dess mest nyttiga och praktiska form eftersom folk kanske undviker det då det kan verka svårbegripligt och ångestframkallande. Särskilt om man lärt sig det i det militära där grundregeln är att: det är endast okej att gråta vid två tillfällen i livet och det ena är vid mörkerorientering. Det andra är väl ens mors begravning eller möjligtvis vattenfys!?. 
Vad behöver man då? jo, en karta (från tex din lokala orienteringsklubb) samt en kompass eller GPS. Öva med kompass säger somliga, visst säger vi men det är kul att orientera med GPS också. 
Därefter menar vi att du endast måste ha koll på följande:
1. Avstånd: Kontrollera kartans skala den kan vara 1:10 000, 1:25 000, 1:50 000 eller något annat. Om du då vill veta hur många meter det är i verkligheten så stryker du bara två nollor. 1:50000 blir då 1:500 alltså 1 centimeter på kartan är 500 meter i verkligheten. 1:25 000 blir 1 centimeter på kartan är 250 meter osv. 
2. Riktning: Kompassriktning eller bäring som det heter på GPS:en. Ta ut den genom att kontrollera så att norr på kartan är upp (det är det på de flesta kartor), placera kompassidan (som ser ut som en linjal) mellan platsen du är på och platsen du ska till. Vrid kompasshuset så att den röda pilen pekar mot kartans norr. Ej att förknippa med den magnetiska röda pilen som rör sig. Placera sen kartan med tumgrepp (se nedan) i ena handen och vänd i den riktning så den rörliga magnetiska pilen sammanfaller med den röda fasta pilen. I denna riktning skall du sen framrycka, ta ut ett mål till exempel ett träd inom synbart avstånd, framryck till trädet och ta därefter ut en ny riktning. Alternativet är följa en ledstång. 
3. Ledstång: Ta ut något på kartan som du kan framrycka längs med, till exempel en bäck, väg, trädgräns eller en höjdkurva. På så sätt slipper du kolla på kompassen hela tiden när du framrycker i terrängen. 
4. Uppfång: Ta ut minst två uppfång på kartan som är tydliga och omöjliga att missa. Ta ut ett extremt tydligt bortom platsen du ska till som till exempel en asfalterad väg eller en å eller en kanal. När du kommer dit så vet du att du sprungit för långt. Ta därför ut ett uppfång närmare platsen du vill till, i bästa fall är det något tydligt som en väg men terrängen kanske bara erbjuder en sten eller en grävd grop. Läs gärna på kartans symbollegend innan du beger dig ut så du vet hur en grävd grop markeras. Ett tredje uppgång kan också tas ut innan målet så du vet att du är på rätt väg. 
5. Tumgrepp: Sätt tummen på den plats på kartan du senast befann dig och spring. Då har du automatiskt koll på din senaste position när du tar fram kartan för att kolla vart du är. Nytt tumgrepp och fortsätt. 

Strunt i telefonen och ut och orientera nu. 

MILRUCK HQ

Läs hela inlägget »

Nyligen genomförde jag SEALFIT Basic Leadership Academy i San Diego. Jag gjorde kursen i syfte att utvecklas som coach och kader. Det går tretton CFLV1 coacher på dussinet så jag kände att jag ville ha något unikt. Be someone special helt enkelt. Kursen var tre intensiva dagar lång och följdes av en fjärde valfri 20X challenge som dessutom Kader Chris genomförde med ett brett leende på läpparna. SEALFIT och dotterbolaget Unbeatable Mind leds av Mark Divine som förutom boxägare och coach är gammal Navy SEAL. Som boxägare (US CrossFit) anser Mark att något saknas inom crossfit. Det är fysiskt men andra aspekter saknas för att man ska utvecklas till en fullfjädrad atlet och människa. Basic Leadership Academy går grundläggande igenom Marks metod för integrerad träning. Integrerad träning består av fem dimensioner som ska samköras för att utvecklas optimalt. De fem dimensionerna kallar Mark för de fem bergen då varje dimension är en utmaning som ska bildligt bestigas. De fem dimensionerna som ska integreras är den fysiska, mentala, känslomässiga, den intuitionella och kokoro (pannben). Klassisk krigartradition egentligen, något som dock håller på att glömmas bort idag då folk tror de kan träna mental styrka framför en power point. Lättast att beskriva är den fysiska träningen och Mark understryker att även om han är crossfit bias så handlar inte den fysiska om detta utan det är den fysiska gren du själv väljer. Ridning, simning, löpning eller crossfit spelar ingen roll. Vi körde därmed en del crossfit liknade pass men också löpning, simning och rucking på det fysiska berget. Den mentala aspekten tränades under moment som var både obekväma och långa (flera timmar). Den känslomässiga aspekten kom redan under mentala fasen då vi övade ”surf torture” i stilla havets vågor. De som saknade vattenvana fick begynnande panikkänslor i de kraftiga vågorna och strömmarna som drog en ut mot Hawaii. Kontrollera din aggressivitet men också kontrollera din rädsla för in oss på känsloberget. Det övades när vi gick över kvicksand, när du börjar sjunka så är enda sättet att undkomma att lägga sig platt ner och åla ur. Det går emot kroppens signaler att lägga sig ner när man sjunker. Svälj paniken och Just do it!. Intuition eller magkänsla är inte så svårt att träna som det låter.  Det övas genom att avlägsna något eller flera av de fem sinnena. Ni som genomfört tolkskolans eller överlevnadsskolans fångförhörsövningar vet vad jag pratar om, btw så återkommer jag på detta tema om någon vecka. Träningen syftar på att stärka hjärnans förmåga att tolka sinnenas samlade intryck samt känslan man får i magen, intuition dekonstruerat = sinne+känsla=inutition. Kokoro från japanskans hjärta/själ är ren pannbensträning typisk för MILRUCK. Vi körde ett bårmoment som ni skulle känna igen er i under några timmar. Jag är medvetet otydlig då curriculumet är hemligt men jag kan avslöja att vi på MILRUCK ligger mycket nära SEALFIT i termer av vad vi tränar och lägger tyngdpunkt på. Mark har utvecklat sitt system under lång tid och det är med en stor portion ödmjukhet jag kallar mig student i ”the unbeatable mind academy.” 

Post scriptum: Vi brände hela MILRUCKs vinst på den här resan, med det sagt så kommer nästa år innehålla intressanta nyheter och befintliga event kommer bli ännu bättre. Simma eller sjunk.   
//
Kader D

Läs hela inlägget »