Tips på hemgym, för oss i lägenhet.

I väntan på ett komplett drömgym i garaget med bilen ute i kylan får ett lägenhetsgym duga. Syftet är att komplettera min träning på gym/box. På gymmet tränar jag tunga basövningar som knäböj, frontböj, marklyft, bänkpress, räckhäv mm. Hemma tränar jag små muskler som biceps och triceps och axlar samt rörlighet och yoga. Lämplig digital yogainstruktör är Yoga with Tim på YouTube men jag rekommenderar även åtminstone några besök på en riktig studio.
Följande principer var förutsättningen för att skaffa ett hemgym; det ska få plats i träningsgarderoben, ej kettlebell då det kan leda till jobbiga skador på hemmet som hål i golvet, krossade fönster och arga grannar. Siffran nedan är prioritetsordningen på inköpen. Här är mina tips på ett realistiskt lägenhetsgym: 
Basen är mattan (1), jag valde en tjock yogamatta då jag ändå börjat med yoga för att rehabilitera återkommande skador som grundas i min dåliga rörlighet i vissa leder/muskler. Skumrullen (2) används både för yoga och stretching av främst ryggraden. Gummibandet (3) jag köpte är för tjockt, klassiskt manlig överskattning egen förmåga men annars användbart både vid styrketräning som yoga. Hantlarna (4) bör vara av lättare modell (mina är på 12.5kg) då tyngre hantlar hamnar i samma fack som kettlebell (”don´t try this at home”-facket). Sexkantliga hantlar kan man dessutom ”sätta” ihop vid t e x tricepspress vilket ökar stabiliteten avsevärt. Sandsäcken (5) är lite en parantes då jag helst använder den på gården fyra trappor nedanför min lägenhet men den kan vara användbar ibland vid tex övningen ”DT” Som ni kan se valkyrian Annie göra på länken . 
//D

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln